YC&AC

YC&AC EVENTS

アーカイブ/Archives

過去のブログ

1957 Triumph Speed Twin 500 – California Bobber

夏が来ると乗りたくなるのがモーターサイクル、僕だけでなくきっと誰でもそうですよ ね。 TriumphはBobber Styleが一番似合っていると決め込んでます。 Triumph、BSA等の英国バイクから想像できるのはRockers, ロンドンのエースカフェあたりに集まってくるLeathersのバイクとも 少し違うテイストのBobber Style. 早く走る為に必要の無い物はどんどんはずしちゃってすっきり細身のBobber Styleは、やはり早く走る為にフェンダーやボンネットを外してしまったHot Rodに共通していると思います。 そもそもこのTriumphは比較的しっかりしたオリジナルだったのですが、知り合いが車に追突、フロント周り がグッシャリなってしまったのがきっかけでカスタムは始まりました。 光る所は光る、Paintの所は綺麗に輝く、そんな感じでリジットフレームは ブラックのパウダーコート、タンクとリアフェンダーはブラックペイントの上に クリヤーペイントにゴールドのメタルフレーク(ラメ)を入れて仕上げました。 太陽の下ではキラキラです。タンクはノーマルのまま、細身のスタイルに大きなタンクのアンバランスさがこのTriumphの特徴です。 オリジナルは後輪にTriumph特有のハブクッションとシートのスプリングでリジットから 発生する後輪のショックを吸収するそうですが シートが高い位置にあると カッコ悪いのでシートもリジットにしたら乗り心地は最悪、ただでさえ 振動が多いOld Twinの衝撃がダイレクトにお尻に伝わってきます。 シートがどの位低いかでこの手のバイクのスタイルは決まりますので 見た目を優先、走る時は我慢です。

そして振動より大きな問題は右足チェンジ・左足ブレーキです。 右足がブレーキを踏むように30年以上慣れ親しんできたのですから これにはなかなか慣れません、とっさの時は確実に不測の事態になりそうです。 このTirumphを壊した人はそうは言ってませんがまず壊れ方を見ても 右足でブレーキ(本当はシフトレバー)を踏んだまま 車に突っ込んだと想像できます。 そう言う僕も30年数年前、友人のKawasakiで右足でシフトレバーを 思いっきり踏んだままタクシーに突っ込んだのを今だに覚えています。 信号で停まろうとすると左足が出てるんです。分かります?この現象が何を物語っているか?  危ないですね。
その危険を知らせるテールランプは後続車もおもわず微笑むブタの顔 をしたHog Tail Lampと呼ばれるMOONEYESオリジナルなんです。ブタが光った時が要注意です。
ところでスピードメー ターが付いていないと違反だって知っていました?!

Summer makes me want to ride Motorcycle, I am sure I am not the only one.
I think Bobber Style best suits Triumph. I can imagine Rockers, Leather at Ace Cafe in London and Bobber Style from English bikes like Triumph and BSA.

Bobber Style is like Hot Rod as they both took off fenders and hood to run faster in simple and slim style. This Triumph used to be a good original but turned to custom as some one crashed front end.
Good chrome and shining paint was the theme. Ridged frame was black powder coated. Tank and rear fender had black paint with clear coat and layer of gold metal flakes. Really shines under the sun.
Tank is left normal, narrow style with big tank makes this Triumph unique. Original rear end has hub shocks and seat springs to ease shocks from ridged from. For better looks, high spring seat was changed to low ridged seat. But most uncomfortable with direct vibration of old twins through hip. This kind of bike style depend on seats are low. So chosen looks over comfort. And bigger problem is the right foot change and left foot brakes. Over 30 years of brakes on right foot, makes hard to change. Can be very dangerous in emergency. One who broken this Triumph didn’t admit but crashed into car with no brakes and right foot on the shift lever. But I remember I crashed friends Kawasaki into cab with right foot on shift lever some 30 years ago. Left foot reach the ground when stopping for red light. Can you see how dangerous it can be?!

To caution that danger to cars behind bike is Hog Tail Lamp by MOONEYES. Caution when the Hog Lights on. By the way, did you know its illegal to not have speed meter on bike in Japan!

Be Sociable, Share!

Comments are closed.