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Hot Rod Magazine 1975年5月号

カタログを作る時期が来ました。と言っても遅いくらいですが、そんな事もあり古い写真をあさっていたら、1974年にCaliforniaに行った友人が1976年に送ってくれた写真が出てきました。CATの帽子、BellのJacket、電話機、そして椅子が70年代していますね!




友人のT.C君


壁に掛かっている写真はChicoの1970 Chevelle SSと、Oyabunと呼ばれていた友人のDuster 340です。場所はCoster MesaにあったChicoのハウス、このハウスには僕も大変お世話になりました。この写真を撮った場所は多分Chico’s Parentのハウス前だと思います。とここまでは友人のUSA近況報告の写真ですが、この写真はただこれだけの話では終わりませんでした。


当時僕は日本で解体寸前の1960 Thunderbirdを持っていて、Hot Rodするのに何か資料はないか、洋書を扱う東京青山の島田洋書や銀座のイエナ書店、原宿のキデイランドなどでHot Rod Magazine、Hot RoddingやCar Craftを立ち読みし、気に入った雑誌だけ購入していたのです。当時、Hot Rod Magazineは750円くらい。値段は今とあまり変わりませんが、大きく違うのはアルバイトの時給。当時、時給は250円位からだったと思います。だから簡単には買えない事情がありました。またThunderbirdをHot Rodにするなんて言う人はUSAではあまりいなかったのでしょう。 どの雑誌をみてもThunderbirdは出てこないのです。対象車ではなかったのですが1960 Thunderbirdが僕に買えた唯一のUSA車だったので、これを何とかする以外他にUSA車に乗れる方法はなかったのです。













Hot Rod Magazine 1975年5月号の内容の一部です





MOONロゴがあります


そんなある日、遂にHot Rod Magazine 1975年5月号の読者投稿欄に、1959年ですが同型のThunderbirdが載っていたのです。それも白黒の小さい写真、でもこの1枚でこの雑誌を購入しました。その後、雑誌を眺めているとThunderbirdの下にはChico Kodama、Kouichi Kurosawaって日本人の名前でHot Rodが2台映った写真が載っていて、「へー凄いなー」と思った以外、その二人が誰であるか当時は知る由もありませんでした。しかしその1年後、友人が送ってくれた写真の後ろに写っている2台を観て「あれ!」っとなったわけです。こんな事ってあるのでしょうか?って位ビックリました。









そんな事があり1977年この友人を頼りにThunderbirdの部品購入の為Californiaを訪れChicoを紹介してもらい、Oyabunとも会い、その後1978年にCaliforniaに行くきっかけにもなる雑誌だったのです。このHot Rod Magzineは僕と一緒に1978年USAに行き、3年半をUSAで過ごし、一緒に日本に帰ってきたアメリカ帰りです。なぜか分かりませんが持っていた洋書を全て(と言っても数冊ですが)USAに持って行ったのです。なぜでしょう?


The time for making MOONEYES Annual Catalog has came. But it was already little late to start, and I was looking through old pictures again and found a picture taken by my friend in 1976 at California. The CAT baseball cap, Bell Racing jacket, phone and chair are so 70s’. The picture on wall is Chico’s 1970 Chevelle SS and his friend called Oyabun’s 1970 Duster 340. It was taken at Chico’s house in Costa Mesa and I visited this house so many times. I think this picture was taken at in front of Chico’s Parents house. That was little update about my friend in USA but there is more about this picture.


Back then in Japan I had a 1960 Thunderbird which was on the verge of falling apart and I was looking for source of ideas to make it in to a Hot Rod at book stores like “Shimada Import Books” in Aoyoama Tokyo, “IENA Book Store” in Ginza and “Kiddy Land” in Harajuku, both were in Tokyo where they had imported magazines from USA such as Hot Rod Magazine, Hot Rodding and Car Craft which I flipped through and purchased only the one I liked. Hot Rod Magazine was about 750yen ($7.50) back then. The price hasn’t change much but hourly-wage was low as 250yen per hour($2.50) and I couldn’t purchase them easily then.


And since not many people tried to make a Hot Rod out of such Thunderbird in USA, there was hardly any Thunderbird on those magazines. The 1960 Thunderbird was not suitable for Hot Rod but it was the only American car I could buy and I had no choice but making Hot Rod out of this car.


Then one day, I finally found Thunderbird on magazine, It was a picture of same style Thunderbird but a 1959 model on readers column of Hot Rod Magazine 1975 May issue. The picture was a small black & white one but that was enough to make me purchase this magazine. After while when I was looking at magazine, below the picture of Thunderbird I found picture of two Hot Rods with two Japanese names Chico Kodama, Koichi Kurosawa. I had no idea who they were then and just thought that it was amazing to be on magazine. Oh! Japanese!! But when my friend sent this picture a year later, I was amazed to find the same two cars from the magazine. How can this be possible? I was so amazed.


There was some strange co incidence but this magazine was the key for me, I went to California in 1977 and visited my friend to purchase parts for Thunderbird and met Chico and Oyabun through him and this magazine lead me to go to California in 1978. This Hot Rod Magazine went to California with me in 1978, spent Three and a half years and returned to Japan from USA with me. I don’t know why but I took all my American Hot Rods Magazine purchased in Japan to USA(I only had few back then, though). Why was that?

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