MOONEYES Express

Chico's Bonneville Speed Week 2011 Report

ここ数年スピンやチューニングに苦戦してきたけど、 今年の Bonneville Speed Week には多いに期待していた。 この1、 2年に抱えていた Clutch の問題も何とか解決し、 Motor の試運転も問題なく終わり、 Race Car は MQQNEYES Machine Shop 内で Bonneville に向け出発を待つだけとなった。 After a couple of years of struggling with spins (spin out) and (engine) tuning, we were anxious for this year’s Speed Week. The clutch problem we’ve had last year or two is remedied. The motor leakdown showed pretty good and the car was all ready. 8月11日木曜、朝5:30 に MQQNEYES USA から Race Car の Trailerと Shop 用の Trailer を引っ張って Bonneville のある Wendover へ出発。Las Vegas 周辺を通過するのはいつも大変だが、 HWY 93号線に乗ってしまえば楽になる。 そこからは長い2車線の1本道がエリー (ELY) という街まで続く。 エリー (ELY) を過ぎれば数時間で目的地のウェンドーバー (Wendover) に辿りつける。 Thursday Aug 11th, we left shop at 5:30am pulling vending trailer and car trailer. Going through Vegas is real hassle, but once you jump over to HWY 93, it’s nice, but long two lane black top to town of Ely. We made it in good time. From Ely, it’s couple of hours drive to Wendover. Bonneville, Slat Flats には午後5時ごろに到着、 てっきり Inspection (車検) は明日と思いこんで (通常は金曜日が Inspection) Inspection を受ける列に Race Car をおいていこうとしたが、親切な Inspector (検査官) はその場で Inspection を受けさせてくれた。 今 年から Regulation (レギュレーション) で新しく HANS 装置 (HANS device: HANS (ハンズ) とは、 「Head and Neck Support」 の略で、四輪自動車競技の世界において近年普及が進められている救命デバイスの一つ) を付けて素早く脱出するという実践テストが追加さ れ、少々手間取ったが、その場でクリアした。 We reached the Salt Flats before 5:00pm. We were going to leave trailer for inspection for tomorrow morning, but inspectors were kind enough to get me through tech right then. New for this year is Hans device. I had to do bail out to make sure I can get out of the car with Hans on me. Little struggle, but found the way to do it. 12日 金曜日、 いつもならレースカーの車検を受けるために並んで順番を待ったりとかやる事があるのだが、 既に木曜に終わってしまったので、Race が開催される土曜までやることがなくなってしまった。 Motor の Warm Up や Valve 調整などを行って明日を待った。 Friday, since car was already inspected, not much to do other than warm up engine and adjust valves. Race don’t start til Saturday. 13日 土曜日、朝9時、 Driver's Meetingに参加。 Driver's Meeting が終わり1本目走行の為 Race Car を Staging Area へと移動。 午後1時、1本目の走行。すべてはうまくいっていたが、突然 Motor が止まった。 時速 189.280 mphまで出して、2-1/4 mile地点を通過した時、 まるでスイッチで切ったように Motor が止まってしまった。 電気系統をたどりチェックしたが何も原因は見つからなかった。 Saturday morning, 9:00am, driver’s meeting. Another record participants and spectators. After driver’s meeting we pulled car in staging lane. 1:00pm, first run. Things were going good until motor decided to shut off all by itself at 2-1/4mile. 189.280mph. felt like someone just flipped switch and died. Traced all wires, but didn’t find anything. 14日 日曜日、朝9時、この日の1本目を走ってみたがまったく同じ問題が発生。 今度は2 mileを走ったところでまたエンジンが止まった。 MSDやコイル等を丸ごと交換し、その他原因と考えられるものを全部替えた。 午後3時にもう1回走行。 また同じ問題が起こったが、今回はおそらくこれだと思われる原因が分かった。 どうやら燃料を遮断するバルブが振動や重力で勝手に動いて閉まってしまう。 問題を修理してまた次の走行の列に並んだ。 午後5時25分、ようやく1本ゴールまで完走はしたがSpeedは 200.688 mphと伸びなかった。 Sunday, 9:00am, made another run. Same thing. Motor quit at 2mile. Changed all MSD box, coil and everything else we can think of. Made another run at 3:00pm. Still same problem, but this time I figured out that fuel shut off valve was shutting itself off by vibration and G-force. Fixed that problem and went in line for another run. 5;25pm, finally ran all the way, but 200.688mph. 15日 月曜日、朝10時40分、 Motor の Timing を 38度まで上げて、 112 Main Jetに交換。 すべてうまくいったが、まだスピードは時速 208.766 mph と記録の 219.00 mph には程遠い。 2本目の走行、かなり興奮しすぎ4速へのシフトミスで、 高回転時に Blower の過剰な加圧を抜くバーストプレートが破裂した。 幸運にも Motor にダメージはなく、バーストプレートのみ交換してまた列に並んだ。 午後1時21分、3本目の走行。210.912 mph。 まだまだ記録にはとどかない。 Monday, 10:40am, we kicked timing up to 38 degrees and 112 main bypass jet. Everything went well. 208.766mph. still not enough for 219.00 record. Second run, got too excited. Missed 4th gear and blower burst plate blew off. Luckily, it didn’t do any damage on motor, so replaced burst plate and back in line. Third run for the day at 1:21pm. 910.912mph. still ways to record. 16日 火曜日、この日は MQQN CAFE, Italy から数名が見物にやって来た。 彼らには初めての Bonneville、 Salt Flats だ。 せっかくだから、 Push Truck (デューリー)に乗せて Race Car が走るところを見せてあげた。 午後1時30分、もう1本走った。210.610 mph。まだまだ満足できるレベルではない。 彼らは Push Truck から Race Car が走っている姿を見てかなり興奮していた。 Tuesday, boys from Moon Cafe Italy showed up. First time for them on salt. We decided to put them in back of push truck and have them watch car run. 1:30pm, made another run. 210.610mph. still not good enough, but Italian boys were very excited to see car run from push truck. Pitに戻ると Funny Car Team, Jim Dunn Racing の Big Jim Dunn が現れ 2,3 アドバイスを貰い、 Quick Change (デフ) の Gear 比を 3.3 to 1に変更しエンジンの回転を上げて走れるように設定しなおした。 Big Jim Dunn of Jim Dunn Racing was there, and got some advice from him. Decided to change Quick Change gear to 3.30 to 1 and let the motor do the work. 17日 水曜日、Quick Change の Gear は交換され、さらに5% Nitro (ナイトロ)を燃料に混ぜて走った。 午前8時32分、Motor は調子よくすべての Gear で快調に回り続けるものの、 コースの 4 mile 付近でエンジンに何か起こった事は分かったが、 この走行を途中でやめる訳にはいかなかった。 時速 220.898マイル!! これで Class Record 更新の1歩手前にたどり着いた事になった。 片道でその Class の Record を破ると Qualify 通過となり 翌朝にに行われる Record Run に参加でき、その Record Run で出た Speed と 220,890mph の平均が現在レコードになっている 219mph を超えれば New Record となる。 そして200 Mile Club へ入会も出来ると言うご褒美も付いて来る。 しかし、異音のした Motor が気になり Valve Cover を外してみると Head に打ち込まれているはずの Rocker Arm を支える Stud が、Head から抜け外れていた。 仕方なく応急処置として Lock Tight という強力な固定接着剤で Stud を Head に差し込み、明日の Record Run に耐えてくれることを願った。 Wednesday, gear was changed and running on 5% Nitro. 8:32am, motor pulled good through out all gears, but felt little vibration coming in at 4th mile, but didn’t want to back it out now. 220.898mph. it’s good for record run next morning, but I was little worried about that vibration. Pulled valve covers off and found one rocker arm stud just backed out of head. We locktite the stud and hoped it’ll last for record run. 18日 木曜日、Last Day and The day of Record Run 朝7時、Official からエスコートされ Record Run に挑戦する Race Car がステージングへ誘導される。 Motor を始動し、記録に挑戦する。 1st Gear で7,500回転を出した時、 Motor に何かが起こり Power Down, Race Car をコースから外し我々の 2011年 Speed Week 挑戦は終わった。 しかし今回のレースで最高速の記録を出すために必要な Quick Change のギア比とタイヤとのコンビネーションが分かった。 壊れたところを直して10月に開催される「World Final」にまた挑むことにした。 Thank you all for your support! Thursday, 7:00am, officials escort all record run vehicles to their staging. Started motor and went for record. First gear about 7,500rpm, one of intake valve snapped right off just below keepers. Although wasn’t able to back up yesterday’s run for record, we found right gear and tire combination I think it’s good for record. We’ll repair what’s necessary and go back in October for World Final. Thank you all for your support!