日記

身の程知らずの個人輸入

さて前回からの続きとなりますが、話は又、長く長くなります。 86年5月、横浜元町にムーンアイズがOpenしてからWildmanはせっせとお店に通うようになりました。もうCobraグッズやアイボールロゴの入った物なら何でも買うぞ!といった勢いで店に行きまくり、週末はもちろん平日でも看板屋で出張ペイントに行った帰り道に寄ったりしていました。 あっという間にポイントカードのスタンプもいっぱいになり、顔も覚えてくれて、何も無くても行けばMilk&Sugarのたっぷり入ったCoffeeをご馳走になり、何て居心地の良い店なのだろうと思っていました。(それなりにお金は使っていましたが・・・) しかしこの頃Bossのシゲ菅沼は、まだサラリーマンとの掛け持ちで、お店には週末しかいないので、なかなか会う事は出来ませんでした。ある日曜日に買い物に行き、Mustangのポスターを買うとちょうどBossがレジを打っていて、「いつもMustangやCobraの物ばかり買ってくれるけど、Mustangにでも乗っているの?」と声を掛けられましたが、「いや~欲しいんですけどね、なかなか物も無いし先立つものも無いし夢ですね」とありふれた返事をしました。その頃60年代のMustangというのはすでに20年落ちの車となっていて、日本では生き残りのポンコツディーラー車か、もしくはある程度レストアが施されてしまい高額になってしまった車などあまり選択の余地が無く、買いやすい金額で普通に乗れそうな車両はめったに有りませんでした。旧いUSA車が並行輸入でアメリカから大量に入って来るのは90年代になってからです。 実は60年代のMustangが欲しくてたまらなかったのですが、旧いクルマを自分が買っていいのか恐れ多くて、現実としては考えられませんでした。又、当時は登録して10年を越えたクルマは車検が1年というのも旧車を維持する上でネックとなっていました。 するとBossが一言、「本当に旧いMustangが欲しいのだったら、ウチで入れてあげようか?」と意味不明の言葉を発します。 ウチで入れる????一体どういう事?と頭の中を???マークが走りまくりました。 つまりアメリカでクルマを探して手配し、個人輸入の代行をしてあげるという事なのですが、ミニカーではなく本物のクルマを輸入するという事自体がその頃では信じられないお話でした。 当時クルマを個人輸入してナンバーを付けて乗り回すなんて、どこかの酔狂なお金持ちがFerrariか何か物凄い値段の高いクルマを個人で入れるくらいで、一般庶民レベルでは中々考えられない事でした(少なくともWildman自身の中では) Bossがあまりにも真剣に話しをしてくれるので、いつの間にかこっちも本気になってしまい、話はどんどん盛り上がって、そのうちアメリカのAuto Trader等のクルマ売買の雑誌を見せてくれて、アメリカ西海岸でのMustangの相場が分りました。や、安い・・・思っていたよりもず~っと安い!こんなに安くていいのか!という価格でした。 86年当時の日本では'64~'70年までのMustangは程度の良い物は¥300万近くして、あまり良さそうでない物も旧いという希少価値だけで¥200万前後はしていました。ところがアメリカでの価格を見てみると、明らかに綺麗そうなクルマでも$5,000~$7,000で取引されているでは有りませんか(ボロなら$2,000レベル)当時の為替レートが1ドル¥160円台でしたので$7,000クラスのクルマでも¥百万円台前半で買えるじゃん!と急に現実めいてきて、この20代前半の身の程知らずの若者は気が大きくなります。 車輌価格が安いと言うだけで、他の輸入や登録に関する金額を全く考えていなかったのは言うまでもありません。 社長!それでは腹を決めてクルマをOrderさせて頂きます!と数日後にレジの前に立っていました。Bossも、じゃあすぐに現地のスタッフに頼んでクルマを探すから、欲しいMustangの年式やグレードを教えてよと言われ、「ハイ!'69年式のMach 1の"428 Cobra Jet"エンジン搭載車が希望になります」と元気良く答えるとBossは??という顔をし、その後半分笑いながら、本気?という感じで応対してくれました。 02162007-002.jpg 全くこの身の程知らずのガキは何を考えているのだろうと思ったのでしょう。初めてUSA車に乗るヤツが7リッタービッグブロック 335hp、自動車税は¥10万以上のクルマをマトモに運転&維持が出来るはずがありません。当たり前です(今思えば本当に恥ずかしい限りです)それでもBossは相談に乗ってくれ、「とりあえず探してみるよ」と、世間知らずのガキのorderを受けてくれました。それから数週間が経ちましたが、一向にリクエスト通りのクルマは見つかりません。 さすがにアメリカでもビッグブロック搭載車、オリジナルでGood Conditionの'69年式Mach 1と限定してしまうと中々出ては来ませんでした。ちょっと諦めモードになった頃、BossからWildman勤務先の看板屋に電話が入りました。(まだ携帯電話など無い時代なので)「面白い車が見つかったんだけれど、今日写真を見せるからお店に寄ってよ」という嬉しいお言葉が! 仕事帰りにすっ飛んで行くと、Bossが「希望通りのクルマではないけどもっと凄いクルマだよ」とアメリカで撮影された1枚の写真を見せてくれました。 gt350.jpg こ、これは!!Wildman青年絶句のクルマとはアイボリーホワイトも美しい1968年式 Shelby Cobra GT350 (Shelby Mustang)というあまりにもカッコ良く、あまりにも身分不相応のクルマでした。 やっぱり2回では話し切れませんでした・・・すみません。 次回に続く・・・ Now continue from last issue it will be a long long story again. From May 1986, Wildman was hooked on going to MOONEYES shop in Motomachi,Yokohama, Japan. Wildman went to shop with tendency to buy every thing with Cobra and Eyeball Logo on and not just weekend but even on week days during Work on the way back from business trip for painting signs. Quickly The stamp card was full of stamps, Wildman's face was recognized by Shop stuff and even if there was nothing to do, always had cup of coffee with full of milk and sugar for free, How wonderful and comfortable shop it was.(I was spending some then) But back then, Boss Shige Suganuma was still working in other company. Since he only came to shop on weekends, it was not always easy to see him. One Sunday when Wildman went to shopping and bout poster of Mustang Boss was at register and asked question to Wildman, "You are always buying Mustang and Cobra goods, do you have Mustang?" "Well I wish, but there are none around and don't have way to find one. It's a dream" Wildman replied like most people do. Back then 60's Mustang was already 20 years old car, There were few dealer imported car turned to a beater and barely survived in good condition or partially restored cars which was priced too high. Either way there were not much of a choice and cars with reasonable price and condition was almost impossible to find. The vast numbers of Old USA cars were imported to Japan in private basis in 90's. To tell the truth Wildman really wanted to own 60's Mustang But it wasn't real thing to think as Wildman was too unsure if He should buy such an Old car. Plus back then more then 10 years old car had to pass the Japanese Car Inspection (JCI) every year, which was costly and major hustle for keep owning an old cars. Then BOSS said "If you really wanted to have old Mustang, Do you want me to get one for you?" which was totally not understandable. What does he mean by get one for you? Wildmans head was filled with Question mark. What he meant was find car in USA and imported to Japan on Private import basis which was unbelievable to import real car not like importing mini dicast cars. Back then importing car on private basis and have it registerd with numbers and drive it around was only done by some crazy rich people importing very expensive cars like Ferrari and not thing for common ordinary people. ( at least in Wildmans idea) As Boss was talking seriously, some how Wildman was getting serious too, The talk went along and out came the Auto trader and some magazine from USA Which revealed the price of Mustang in USA West coast market? It was cheap, cheaper then expected and so cheap that Wild man thought"is that all?". In 1986 in Japan '64 -'70 Mustang was about $18,000 for good condition cars and $12,000 for even bad condition cars because it was old and rare. But in USA, good looking cars were traded in $5,000 to $7,000. (Beater was about $2,000)Back then the currency rate was \160 to $1, So $7,000 class car can be bout with less then \1.5 million yen. Of course this man who knows nothing in early 20s’thinks he can buy the car now and didn't realize fee for importing like freight and registration were not added. Few days later, Wildman was standing in front of register "President, I have made up my mind and I came to order a car." Then BOSS asked for which Mustang with year and grade Wildman wants so he will contact local stuff to find one."Yes, I want a'69 Mach1 with "428 Cobra Jet engine." Wildman replied in Great Spirit. Boss had a question mark on his face and then he had smile on his face but took Wild mans’wish "seriously". I guess BOSS was wondering what this kid was up to. First time to have USA car and wants to go for 7 liter big block 335hp, With tax high as $625/year impossible to keep or drive. That's true(it's not hard to understand now). BOSS was nice enough to consider and "I will look for it" And took know nothing young kid order. Couple week has passed by but not "requested" car was found. Even in USA, Big block original and good condition of '69 on Mach 1 was almost impossible to find. When I was getting little close to give up finding one, BOSS had called to Wildmans Work "Sign board paint".(there were no cell phone back then) "Interesting car was found, I will show picture today so please drop by the shop" it was great news. Went fast as possible after work and BOSS said "Its not what you wanted but its better than that." He showed me the picture taken in USA. "This is.." Young Wildman lost words. It was 1968 Shelby Cobra GT350 (Shelby Mustang) which was too cool and too good for young Wildman. I didn't get to finish the story in 2 issues, so story will continue to Next issue.
Wildman
フリーハンドで車や Motorcycle はもちろん、1-Shot Paint がのるものなら何でも直線曲線のラインを組み合わせて表現する Pistripe Art や、レタリング サイン、世界中のイベント ポスター デザインや Clothing デザイン等を行うのが MOONEYES Sign & Pinstripe Studio。日本で最初のプロピンストライパー Hiro "Wildman" Ishii があなたの Dream を想像しているモノ以上に叶えていきます。

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MOONEYES Sings & Pinstriping Studio is headed by MOONEYES Official Pinstripe Hiro "Wildman" Ishii. No matter if it's lettering, pinstriping, designs, signboards, placards, airbrush, gold leaf, or something out of the ordinary, small or large as long as it can be hold still, consult with Wildman as he will get the job done and he will grant your Dream than you expect.

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